journal - 15 oktober 2019

Wonen in een modernistisch en zwevend huis

Ruimte, daar draait het om in Haans leven als mens en architect. Herman zocht de onmetelijke ruimte op tijdens zijn expedities naar de Afrikaanse Sahara en schepte dezelfde onmetelijke ruimte in tal van de villa’s die hij ontwierp. Met zijn ‘zwevende’ huis haalde architect Herman Haan internationale vakbladen.

Zijn reizen waren baanbrekend. Al in 1929 trok hij als vijftienjarige met honderd gulden naar Noord-Afrika en midden jaren zestig kwamen zijn avonturen zelfs op televisie.

“Bij Haan zie je dat het pure functionalisme is vermengd met romantische, rurale elementen. Het kan dus allebei: een streng plan maken dat toch alledaags, humaan is.”

De invloed van de onmetelijke Sahara uitte zich in Haans ontwerpen door middel van de radicale openheid van zijn villa’s. Om als het ware midden in de natuur te leven was de woonkamer vaak geheel van glas, zonder gordijnen. Typerend is ook dat een hal vaak opgerekt is tot een gemeenschappelijke gebruiksruimte. De slaapkamers tenslotte waren altijd minimaal van afmetingen.

Haan had in Afrika gezien hoe je met beperkte middelen groot effect kunt sorteren. In zijn huizen maakt hij gebruik van buitengewoon eenvoudige materialen. Zo gebruikte hij in zijn tientallen naoorlogse villa’s glad beton en staal, maar ook muren van straatkeien en vloeren van scherven natuursteen.

Om als het ware midden in de natuur te leven was de woonkamer vaak geheel van glas, zonder gordijnen. Typerend is ook dat een hal vaak opgerekt is tot een gemeenschappelijke gebruiksruimte. De slaapkamers tenslotte waren altijd minimaal van afmetingen.

Bij Haan zie je dat het pure functionalisme is vermengd met romantische, rurale elementen. Als een aannemer twijfelde of een voorgestelde oplossing wel kon, deed Haan —in de rol van timmerman— het desnoods zelf wel voor.

Lees meer journals

Gerelateerd aanbod

Bekijk ons volledige aanbod
010 422 3000 Terug naar boven