Welkom bij de makelaar van de meest interessante huizen van Rotterdam en omgeving.
Sluit

Pesten

Aantal spelers: 2–6
Kaartspel: Gewone 52-kaartenset + jokers
Doel: Als eerste al je kaarten kwijtspelen.

Spelregels:

  • Iedereen krijgt 7 kaarten. De rest ligt op een stapel, bovenste kaart wordt opengelegd.

  • Je mag een kaart spelen als hij hetzelfde getal of dezelfde kleur heeft.

  • Speciale kaarten:

    • 2 → Volgende speler moet 2 kaarten pakken.

    • 7 → Volgende speler is overgeslagen.

    • 8 → Volgende speler moet stoppen met kaarten leggen.

    • Boeren (J) → Mag een willekeurige kleur kiezen.

    • Joker → Mag altijd gespeeld worden, volgende speler pakt 5 kaarten.

  • Geen speelbare kaart? Trek van de stapel.

Hartenjagen

Aantal spelers: Precies 4
Kaartspel: 52 kaarten, zonder jokers
Doel: Zo min mogelijk strafpunten verzamelen.

Spelregels:

  • Elke speler krijgt 13 kaarten.

  • Speel in slagen. Begin met de 2 klaveren.

  • Je moet de kleur volgen als dat kan.

  • Elke hartenkaart = 1 strafpunt, schoppenvrouw (♠️Q) = 13 strafpunten.

  • Wie als eerste 100 punten heeft, verliest. Degene met de minste punten wint.

Toepen

Aantal spelers: 3–8
Kaartspel: 32 kaarten (alleen kaarten 7 t/m Aas)
Doel: Ronden winnen en punten verzamelen

Spelregels:

  • Elke speler krijgt 4 kaarten.

  • Hoger is beter: volgkleur is verplicht. Harten is troef.

  • Degene die de hoogste kaart speelt, wint de slag.

  • Aan het begin van elke ronde kun je “toep!” roepen om het puntenaantal op te hogen.

  • Wie als eerste 15 punten haalt, wint.

Ezelen (voor families / kinderen)

Aantal spelers: 4–8
Kaartspel: 4 setjes van 4 dezelfde kaarten (bijv. 4 boeren, 4 azen, enz.)
Doel: Zo snel mogelijk een set van 4 verzamelen.

Spelregels:

  • Iedereen krijgt 4 kaarten.

  • Je kiest één kaart en geeft deze tegelijk door aan je buurman (links).

  • Dit herhaal je elke ronde.

  • Zodra iemand 4 gelijke kaarten heeft, legt die stiekem zijn hand op tafel.

  • De rest moet zo snel mogelijk volgen.

  • De laatste die zijn hand op tafel legt, krijgt een letter van het woord EZEL.

Zwikken (ook wel Blackjack 21)

Aantal spelers: 2–6
Kaartspel: 52 kaarten
Doel: 21 punten halen of zo dicht mogelijk in de buurt

Spelregels:

  • Aas = 1 of 11 punten, Boer/Vrouw/Heer = 10, rest is eigen waarde.

  • Je begint met 2 kaarten, en mag kaarten blijven vragen.

  • Als je boven de 21 komt: “gezwikt”.

  • De bank (meestal een aangewezen speler) speelt tegen iedereen.

  • Dichtst bij 21 wint.

Klaverjassen – Rotterdamse regels

Aantal spelers: 4 (in 2 teams van 2, tegenover elkaar)
Kaartspel: 32 kaarten (7 t/m Aas in elke kleur)
Doel: Samen met je maat zoveel mogelijk punten behalen door slagen te winnen.


Spelverloop

  1. Delen: Elke speler krijgt 8 kaarten (meestal in 3–2–3 volgorde gedeeld).

  2. Troef kiezen:

    • De speler links van de deler bepaalt de troefkleur: harten, ruiten, klaveren of schoppen.

    • Als iedereen past, wordt opnieuw gedeeld (of je speelt ‘verplicht troef’ volgens afspraak).

  3. Spelregels:

    • Je moet kleur bekennen als je die hebt.

    • Heb je de gevraagde kleur niet? Dan:

      • Ben je verplicht om troef te spelen, als je troef hebt.

      • Heb je geen troef, dan mag je een willekeurige kaart weggooien.

    • Binnen troef geldt: als je moet troeven en een hogere troef hebt dan eerder gespeeld, dan moet je die verplicht overtroeven (in tegenstelling tot sommige andere varianten).


♣️ Troefrangorde en punten

Troefkleur (sterk afwijkend van andere kleuren):

  • Jas (Boer) = 20 punten

  • Nel (9) = 14 punten

  • Aas = 11 punten

  • 10 = 10 punten

  • Heer = 4 punten

  • Vrouw = 3 punten

  • 8 = 0 punten

  • 7 = 0 punten

Niet-troef kleuren:

  • Aas = 11 punten

  • 10 = 10 punten

  • Heer = 4 punten

  • Vrouw = 3 punten

  • Boer = 2 punten

  • 9, 8, 7 = 0 punten

Laatste slag: +10 punten

Totaal per ronde: 162 punten


???? Roem – Bonuspunten

Combinatie Punten Voorwaarden
3 opeenvolgende kaarten 20 In één kleur, in volgorde (bijv. 7–8–9)
4 opeenvolgende kaarten 50 Zelfde kleur
Vier gelijke kaarten 100 (Bijv. vier 10-en)
Vier boeren 200 Zeldzaam en hoog gewaardeerd
Stuk (Heer + Vrouw van troefkleur) 20 Extra troefroem

Roem moet in de eerste slag gemeld worden.


Puntentelling per ronde

  • Het team dat de troef kiest moet minstens 82 punten halen.

  • Halen ze dit niet? Dan is het team “nat” gegaan en krijgt het andere team alle punten van die ronde (dus ook de eigen slagen).

  • Bij 162–0 heet dit een pit (of: mars).


Kenmerkend voor het Rotterdamse systeem

Regel Rotterdam
Kleur bekennen Verplicht
Troeven bij kleurgebrek Verplicht, indien mogelijk
Overtroeven Verplicht
Roem melden In eerste slag
Speelstijl Strak en plichtmatig – weinig ruimte voor “smoezen”
Maak een afspraak
010 422 3000 Terug naar boven